Eksperci Canagri - Od Grafika do Dyrektora działu Digital

Wywiad Magdaleny Fabiańskiej, Managera Biura Zarządu z Dyrektorem Działu Digital - Jarosławem Łuczak


Z cyklu: Eksperci Canagri 

- Od Grafika do Dyrektora Działu Digital


Magdalena: Cześć Jarku, miło Cię widzieć. Jak wyglądała Twoja ścieżka zawodowa? Gdzie pracowałeś wcześniej?   

Jarosław: Moja profesjonalna ścieżka zawodowa zaczyna się w momencie, kiedy to wraz z kolegą w ramach pracy dyplomowej stworzyliśmy program edukacyjny dla młodzieży, który przybliżał wszystkie peryferia komputera w postaci atrakcyjnych animacji przygotowanych w 3D Studio Max. To mnie mocno napędziło w stronę grafiki komputerowej i sprzętu komputerowego. Dzięki temu też skończyłem studia informatyczne, ale przez kilka lat pracowałem w studiu graficznym jako grafik komputerowy. Później postanowiłem spróbować swoich sił w korporacji w branży rolniczej, do której poszedłem jako grafik, ale szybko się okazało, że potrzebna jest nowa strona internetowa, później sklep internetowy B2C, a później B2B, a jeszcze później trzeba było wdrożyć PIM (Product Information Manager) i zintegrować go z ERP. W którymś momencie zaproponowano mi stanowisko szefa marketingu, a chwilę później szefa działu rozwoju sieci detalicznej i kilka innych funkcji później.

Reasumując, miałem to szczęście, że miałem okazję profesjonalnie zająć się wieloma dużymi projektami marketingowymi, e-commerce i z obszarów IT, z których do dzisiaj jestem dumny. Canagri przyciągnęło moją uwagę jako bardzo ciekawe wyzwanie, ale też szczególnie ze względu na ludzi, którzy pracują w tej firmie i jaką postawę mają właściciele.

Magdalena: Jakie są najważniejsze trendy digitalowe w branży zootechnicznej i jak nasza firma adaptuje się do tych zmian?

Jarosław: Dzisiaj nie trzeba za bardzo nikogo przekonywać do tego, że handel przenosi się do online i choć handel offline ma się cały czas dobrze, bo nadal prawie 90% zakupów detalicznych to w B2B te proporcje są już inne. My wystartowaliśmy z projektem budowy nowoczesnej platformy B2B na początku 2019 roku i wstrzeliliśmy się w mega trend budowania e-commerce i digitalizacji firm. Z około 40% elektronicznych zamówień w 2019 przeskoczyliśmy na blisko 95% zamówień elektronicznych w 2025 roku.

W mojej ocenie digitalizacja i automatyzacja procesów biznesowych jest głównym, niesłabnącym trendem, jaki obserwujemy od lat, na którym rozwijają się coraz to nowe wątki jak technologie chmurowe, agenci AI czy same modele językowe wspierające produktywność, ale też bardzo ważne aspekty cyfrowej integracji partnerów za pomocą rozwiązań EDI (Electronic Data Interchange, czyli Elektroniczną Wymianę Danych), które pozwalają partnerom na skracanie czasu, który jest poświęcany np. na wprowadzanie wielopozycyjnych faktur manualnie, lub ręczne opracowywanie kart produktów na potrzeby e-commerce.

Automatyzacja biznesu dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym i systemom dzisiaj pokazuje, że możemy zwiększać efektywność biznesową, przyspieszać nasze działania i sprawiać, aby klient miał poczucie wygody we współpracy, a informacje, których potrzebuje, są na wyciągnięcie myszki.

Magdalena:  W jaki sposób integracja działań marketingowych, IT i e-commerce wpływa na strategię cyfrową firmy i jej sukces na rynku?

Jarosław: W Canagri zdecydowaliśmy, aby dokonać mocnej integracji obszarów, które na pozór są daleko od siebie, czyli marketing i IT, ale jak się włoży pomiędzy nie e-commerce, to okazuje się, że żaden z tych obszarów nie jest w stanie funkcjonować i jest potrzebna ciągła, skuteczna współpraca. My mocno postawiliśmy na rozwój platformy e-commerce, która wymagała zaangażowania wszystkich działów w firmie, ale transformację w tych działach wymuszał e-commerce, ponieważ potrzebne były zmiany w podejściu do produktów, do sposobu interakcji z klientami, do działań marketingowych, które są skoncentrowane w 95% procentach na działaniach w online. Integracja systemów ERP, WMS z e-commerce, PIM i wieloma zewnętrznymi usługami Digital Marketingu pozwala nam na zarządzanie produktami, kampaniami marketingowym w sposób automatyczny. Przepływ danych pomiędzy poszczególnymi systemami odbywa się za pomocą interfejsów API, dzięki czemu możemy dynamicznie z pełną precyzją zarządzać personalizacją oferty czy akcji marketingowych kierowanych do odpowiednich segmentów klientów.


Zastosowane podejście pełnej integracji systemów informatycznych, e-commerce i cyfrowego marketingu pozwala nam być zwinnym na rynku, sprawniej zarządzać ofertą, która jest dostępna online, a informacje o produktach, które gromadzimy, są natychmiast dostępne dla partnera na jego koncie wraz z dedykowanymi promocjami, które są tylko w kanale online.

Magdalena:  Jakie technologie cyfrowe uważasz za kluczowe dla przyszłości rolnictwa i jak wdrażane są w Canagri?

Jarosław: Świat technologii dzisiaj pędzi, w tempie jakiego jeszcze nie widzieliśmy dotąd i nie jest możliwe, a nawet mądre, łapanie wszystkich najnowszych rozwiązań, które się pojawiają na rynku. My konsekwentnie rozwijamy narzędzia i systemy, które pozwalają na łatwą wymianę danych z innymi systemami, bo świat się integruje na potęgę. Dzisiejsze rozwiązania, które oferujemy partnerom oparte o wymianę za pomocą XMLi, CSV, BaseLinker Connect czy API pozwalają na sprawną i szybką współpracę, zatem to jest bardzo kluczowe zagadnienie w rozwoju i dobra inwestycja w przyszłość. Coraz częściej wykorzystujemy w różnych obszarach sztuczną inteligencję np. w wyszukiwarkach, tłumaczeniach czy digital marketingu. Dzięki używanym technologiom chmurowym i deweloperskim rozwój platformy odbywa się na bieżąco bez przestojów.
Jednym z bardzo ważnych aspektów technologii cyfrowych jest cyberbezpieczeństwo, które staje się z roku na rok coraz większym problemem i wszyscy musimy mierzyć się z rosnącą falą ataków już nie tylko na duże organizacje i firmy, ale także na zwyczajnych ludzi. My stosujemy najnowsze technologie zabezpieczeń i kopii zapasowych, bo ten obszar traktujemy bardzo poważnie.
Ponadto rozwijamy produkty, które są wsparciem technologicznym dla rolników jak np. monitoring ogrodzeń elektrycznych pastwisk. Rozwijamy także współpracę z firmami, które wykorzystują technologie w rolnictwie np. w udoju krów.

Magdalena:  Jakie strategie marketingowe są najskuteczniejsze w naszej branży i jakie narzędzia wykorzystujecie do ich realizacji?

Jarosław: Po pierwsze we wszystkich aspektach kierujemy się naszą misją i chcemy sprawiać, aby klientowi było Wygodnie z Canagri na każdym styku. Bardzo koncentrujemy się na dobrych relacjach z klientami, aby być blisko nich i wpierać ich, staramy się tworzyć swoistą społeczność w tej branży wymieniać się wiedzą i doświadczeniami, no i wiemy wszyscy, że edukacja zawsze ma sens, dlatego prowadzimy cykle szkoleń i nasz format szkoleń Grand School.


Narzędzia i kanały komunikacyjne są różne w zależności od potrzeb i profilu kampanii marketingowych, ale można powiedzieć, że niemalże każda nasza kampania opiera się o kilkanaście narzędzi lub więcej, w których komunikacja ma swoje odbicie.

Magdalena:  Jakie są główne wyzwania związane z zarządzaniem zespołem Marketingu, IT i E-commerce oraz jakie podejścia stosujecie, aby zapewnić ich efektywną współpracę i innowacyjność?

Jarosław: W sprawnym działaniu w gąszczu najróżniejszych projektów i zadań pomaga nam system Jira dzięki, któremu mamy transparentną widoczność na to, co jest przez kogo na, kiedy zrobione. Pracujemy w zwinnych metodach nad projektami, czerpiąc z technik pochodzących ze Scrum, ale prawdziwa magia drzemie w ludziach. Mamy fenomenalnych zaangażowanych współpracowników, którzy mają pasję i dzięki dobrej współpracy realizujemy ambitne projekty. Ważna jest atmosfera w zespole i zgadzanie się w ważnych kwestiach dotyczących wartości. Szukamy rozwiązań, a nie problemów, wspieramy się nawzajem i być może też dlatego, że Zespół Digital jest różnorodny, ale skoncentrowany na jednym celu jest efektywny, bo nie ma tzw. nie moich spraw. Jeśli coś jest z pogranicza np. IT i Marketingu to zawsze znajdzie się ktoś, kto się zaopiekuje zadaniem.

Magdalena: Jarku, dziękuje za tą ogromną, merytoryczną dawkę wiedzy i jesteśmy pełni podziwu jak rozwinęła się Twoja kariera. Trzymamy kciuki za kolejne lata pełne sukcesów w naszym zespole Canagri!


Budowanie marki to długotrwały proces, który zaczyna się od Ciebie i Twojego sklepu. Zadbaj o profesjonalne logo, odpowiednią nazwę, spójność w komunikacji i pozytywne doświadczenia klientów. Pamiętaj, że jesteś twarzą swojej marki – Twoje zachowanie i sposób, w jaki prezentujesz się w sklepie, mają ogromny wpływ na jej wizerunek. Dzięki świadomej strategii marketingowej i trosce o reputację zbudujesz silną markę, która przyciągnie klientów i pomoże Ci osiągnąć sukces w branży. Korzystaj z naszej zakładki #EksperciCanagri i ucz się razem z nami!