Rozmowa Magdaleny Fabiańskiej, Managera Biura Zarządu z Arturem Walaśkiewicz – Managerem Magazynu.
Z cyklu: Eksperci CanAgri
- Od kompletacji po zarządzanie.
Magdalena: Artur, to jest dopiero gratka - spotkanie z Tobą! Masz ogromne doświadczenie w pracy w CanAgri, a to dla mnie ogromna radość i możliwość poznania obszaru magazynowania produktów, to też nurtujący temat dla naszych klientów B2B.
Opowiesz nam, od kiedy pracujesz w CanAgri? Jak budowałeś swoje doświadczenie?
Artur: Właśnie mija 14 rok mojej pracy w CanAgri. Swoje doświadczenie budowałem od początku właśnie tutaj i od zawsze byłem związany z magazynowaniem w CanAgri. Uczyłem się każdego etapu procesu na sobie: przyjmowania produktów na stan, magazynowania, rozliczania i bezpiecznej wysyłki do klienta. Na początku odpowiedzialny byłem za kompletacje zamówień klientów, następnie za sekcję związaną z przyjęciem towaru. Dzięki temu znam doskonale charakterystykę naszego magazynu, co niewątpliwie pomaga mi w codziennej pracy. Od zawsze bardzo poważnie podchodzę do wykonywanych przez siebie zadań, angażując się w nie w 100%, dzięki temu od 4 lat pełnię obowiązki managera magazynu.
Magdalena: Ciekawa jestem naszej dzisiejszej rozmowy, bo mam wrażenie i mam nadzieję, że jest to tylko moje zdanie, że często dział magazynowania i przetrzymywania produktów jest traktowany po macoszemu, żeby nie powiedzieć na końcu. Dlatego też, od Ciebie zaczynamy nasz cykl artykułów Eksperci CanAgri.
Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?
Artur: Staram się, żeby tak nie było, ponieważ możesz mieć mnóstwo wspaniałych pomysłów na promocję, możesz mieć fantastycznych ludzi zatrudnionych w firmie i terenie, jednak jak nie masz produktu na magazynie, a potem nie masz go odpowiednio opakowanego i zabezpieczonego do wysyłki to nic po Twojej kreatywności, prawda?
Magdalena: W 100% zgoda!
Magdalena: "Artur, w następstwie tego, co powiedziałeś: Dlaczego magazynowanie produktów jest jednym z kluczowych procesów dla CanAgri?"
Artur: "Magazynowanie jest niezwykle ważne dla CanAgri, ponieważ umożliwia efektywne zarządzanie zapasami. To z kolei pozwala naszym klientom B2B utrzymać stały dostęp do poszukiwanych produktów. Co dalej pomaga w uniknięciu opóźnień w dostawach, co ma pozytywny wpływ na zadowolenie klientów. Aby zachodzące procesy magazynowe przebiegały sprawnie i bez opóźnień, podzieliliśmy pracowników magazynu na dwa zespoły oraz powołaliśmy ich liderów. Tym samym w zespole mamy osoby odpowiedzialne tylko za błyskawiczne i terminowe wysyłki produktów i osoby odpowiedzialne za sprawne przyjmowanie i lokowanie dostaw."
Magdalena: Czy mógłbyś przedstawić nam kilka faktów, jak zmieniał się magazyn CanAgri?
Artur: Na przestrzeni lat wraz z rozwojem firmy nasz magazyn był systematycznie rozbudowywany i modernizowany. Aktualnie dysponujemy około 4 tys. m² powierzchni do składowania asortymentu. Na tej powierzchni udało się wygospodarować 4 tys. lokalizacji paletowych oraz 2,5 tys. lokalizacji przeznaczonych do składowania drobnicy tzw. Antresola. W planach mamy jej rozbudowanie do ponad 6 tys. lokalizacji. Jestem przekonany, że modernizacja ta pozytywnie wpłynie na szybkość kompletacji zamówień naszych klientów, a co za tym idzie, zwiększy się poziom ich zadowolenia. Na obecną chwilę obsługujemy ok. 130 zamówień dziennie, co przekłada się średnio na 130 paczek i 50 palet każdego dnia.
Magdalena: "Artur, a jakie etapy składają się na obsługę jednego zamówienia w CanAgri?"
Artur: "Obsługa każdego zamówienia w CanAgri podzielona jest na dwa etapy: kompletowanie oraz pakowanie. Proces kompletowania zamówienia jest kluczowym etapem realizacji zamówienia, ponieważ podczas zbiórki towaru weryfikowana jest jego jakość oraz ilość zamówionych produktów. Po zakończeniu kompletacji operator dostarcza towar na specjalnie wydzieloną strefę magazynową, gdzie rozpoczyna się etap pakowania zamówienia. Po zakończeniu pakowania generowana jest automatycznie etykieta wysyłkowa dla kuriera, a nasz klient otrzymuje powiadomienie o wysłaniu zamówienia."
Magdalena: "Jakie inne procesy zachodzą w magazynie?"
Artur: "Oprócz procesów kompletowania i pakowania, ważnym procesem jest przyjmowanie towaru do magazynu oraz uzupełnianie lokalizacji kompletacyjnych według stanów min. i max. dla poszczególnych indeksów. Ponadto monitorujemy również produkty sezonowe tak, aby nie zalegały one na lokalizacjach kompletacyjnych w okresie, gdy nie wydajemy ich zbyt często."
Magdalena: Jakimi zasadami/wartościami kierujecie się podczas codziennej pracy?
Artur: Najważniejszymi wartościami, jakimi kierujemy się, nie tylko na magazynie, ale w całej firmie CanAgri, jest: współodpowiedzialność, współpraca, etyka i otwartość, choć wymieniam te, które dla nas mają najważniejsze znaczenie w bieżącej pracy. Mamy też jako zespół dodatkowe wyróżniki i cele, którymi się kierujemy, na przykład terminowość, błyskawiczna obsługa wpadających zamówień - w tym samym dniu, aktywne uczestniczenie w projektach marketingowych i zachowanie spójności z tym, co dzieje się w innych działach, pomaga nam budować nasz wizerunek. Prężna kooperacja, zaangażowanie całego zespołu i codzienna ogromna motywacja zespołowa stoi za tym, że cele realizujemy.
Magdalena: "Czy występują u nas produkty sezonowe, jeśli tak to, w jaki sposób wpływa to na procesy magazynowe?"
Artur: "Tak, nasz asortyment charakteryzuje się dość dużą sezonowością, co ma wpływ na organizację naszej codziennej pracy. Na podstawie raportów generowanych przez system WMS jesteśmy w stanie zoptymalizować proces kompletacji, umieszczając w strefie kompletacji odpowiednie artykuły sezonowe."
Magdalena: "A w jaki sposób kontrolujecie jakość składowanych artykułów?"
Artur: "Jakość magazynowanych przez nas artykułów jest dla nas bardzo ważna, dlatego system WMS odgrywa istotną rolę w kontroli dat ważności produktów, stosując regułę kompletowania FEFO."
Magdalena: "Już dwukrotnie powiedziałeś o WMS’ie, jak długo korzystacie z oprogramowania WMS i czy Twoim zdaniem dzisiejsze procesy logistyczne mogą obejść się bez takiego systemu?"
Artur: "Nasz pierwszy system WMS wdrażaliśmy w 2018 roku. Przez prawie 20 lat firma radziła sobie z procesami magazynowymi, generując tony papierowych wydruków rocznie. Przez wzgląd na dbałość Zarządu o ekologię i minimalizację niepotrzebnie generowanych szkodliwych czynników, od momentu uruchomienia systemu znacznie zredukowaliśmy ilość wydruków papierowych oraz skróciliśmy jeden z ważniejszych wskaźników naszej efektywności, czyli ilość linii, jakie operator jest w stanie zamknąć w ciągu godziny. WMS pozwala nam mierzyć wydajność operatora, bez niego byłoby to praktycznie niemożliwe. A to z kolei uniemożliwiałoby prace nad optymalizacją procesów, bo jak poprawiać coś, czego nie da się zmierzyć? Podsumowując, uważam, że dzisiejsza logistyka praktycznie w 100% nie będzie efektywna bez systemu wspomagającego zarządzanie WMS. Oczywiście mogą pojawić się jakieś wyjątki, gdzie w bardzo małych firmach nie wykonuje się za dużo operacji magazynowych. Praca będzie możliwa, ale czy optymalna? To już pytanie pozostawiam do autorefleksji."
Magdalena: Artur zbliżamy się do końca naszej rozmowy, ostatnie pytania: jakie trudności napotykacie podczas swojej codziennej pracy? Jak radzicie sobie z czymś na co nie jesteście do końca przygotowani? Czy miewacie takie sytuacje?
Artur: Pierwszą trudnością, z którą się liczymy, jest gwałtowny wzrost liczby linii zleconych do realizacji. Wynika to z faktu dostępności towaru - jeśli towar z jakiegoś powodu był niedostępny przez jakiś czas, to po jego przyjęciu otrzymujemy ponadnormatywną ilość zamówień do realizacji. Drugą sytuacją, która przychodzi mi do głowy, są dostawy, które nie są awizowane do naszego magazynu. Zespół przyjęć odpowiada za bardzo ważną część pracy magazynu i jednocześnie jest bardzo obłożony przypisanymi zadaniami, które odpowiednio wcześniej są planowane. Jeśli otrzymamy dostawę wcześniej nie awizowaną, wpływa to negatywnie na realizacje zadań zaplanowanych na dany dzień. Kolejną trudnością może być trafiona promocja marketingowa. Jako firma handlowa chcielibyśmy codziennie osiągać najlepsze wyniki sprzedażowe, jednak jak ze wszystkim lubimy planowanie, poczucie panowania nad sytuacją i kontroli. Osobiście, najważniejsze dla mnie jest to, że pracuję z takimi ludźmi, na których w każdej z tych powyższych sytuacji mogę liczyć. Kampanie promocyjne Leżakujmy z CanAgri, czy CanAgri na prezent były wyzwaniem dla całej firmy, ale mój zespół poradził sobie ze wzmożonymi zamówieniami perfekcyjnie i z tego jestem dumny.