Czy wiesz, że Twój biznes potrzebuje strategii? 


Jesteś właścicielem(ką) sklepu stacjonarnego, sklepu online, kilku sklepów stacjonarnych, sieci sklepów? To kompletnie nie ma znaczenia ilu, każdy przedsiębiorca potrzebuje raz w roku spotkać się ze sobą, z ludźmi wspierającymi Ciebie w prowadzeniu biznesu i porozmawiać o strategii. 


Co to jest strategia przedsiębiorstwa? 


·       cel/cele do osiągnięcia – długofalowe i krótkofalowe

·       sposób ich realizacji

·       droga składająca się na realizację tych celów

·       wizja Twojego biznesu w określonym przedziale czasu

·       ludzie, których potrzebujesz

·       budżet, który możesz przeznaczyć na inwestycje


Jednym zdaniem odpowiedz sobie na pytanie: gdzie chcesz, żeby Twój biznes był za rok? Gdzie widzisz siebie za pięć lat? Jak widzisz swój biznes? Które obszary chciałbyś rozwinąć bardziej? Czy Twoim marzeniem jest to, żeby otworzyć kolejny sklep w okolicy? Czy otworzyć sklep o zupełnie innym charakterze? Czy może zacząć sprzedawać online?



Jeśli nigdy nie zadała(e)ś sobie trudu by zadać sobie takie pytania to może to oznaczać, że po prostu płyniesz z falą i w czasach coraz bardziej agresywnych zachowań konkurencji nie przetrwasz długo. Jeśli nie wiesz, gdzie chcesz iść, po prostu stoisz w miejscu. Ty stoisz, a konkurencja idzie. Nawet jeśli oni popełniają błędy, to nadal mają większe szanse na sukces, czyli realizację swoich marzeń niż Ty, stojąc w miejscu.

Zanim jednak podejdziesz do myślenia o strategii i budowaniu jej, czy kiedykolwiek w życiu zastanawiałe(a)ś się jakie są Twoje silne strony? Co możesz planując strategię wykonywać sam(a), a w którym obszarze potrzebujesz zatrudnić ludzi, bo zwyczajnie nie nadajesz się do nadzorowania takiego obszaru?

Stawiaj na specjalistów i deleguj zadania


To jest bardzo ważne, odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie za co w firmie możesz odpowiadać, a co powiniene(a)ś delegować, np. świetnie liczysz pieniądze, wyliczasz marżę w pamięci szybciej niż kalkulator, jesteś biegł(a)y w prawie przedsiębiorców, ale totalnie nie interesują Ciebie plotki, media, nie masz nawet konta na Facebooku, a na Tiktok nigdy nie wchodziłe(a)ś, bo uznajesz to za stratę czasu. Może to świadczyć o tym, że jesteś analityczn(a)y i świetnie poradzisz sobie w dalszym prowadzeniu księgowości Twojego biznesu, jednak do marketingu potrzebujesz specjalisty, który zajmie się promocją Twojego biznesu. Kogoś kreatywnego, znającego się na mediach, potrafiącego wypromować Twoją unikatowość na rynku.


Największym błędem każdego właściciela biznesu jest pokusa braku delegowania zadań, obszarów i próbowanie bycia świetnym we wszystkim. 



Zrób test Gallupa


Jeśli chcesz poznać swoje silne strony, zrób test Gallupa, a dowiesz się w czym jesteś mocny, co możesz rozwijać, a co absolutnie nie jest Twoją domeną i warto to powierzyć specjaliście. Link: Sprawdzam swoje silne strony. Przy rejestracji możesz zmienić język na ojczysty, więc nie obawiaj się, że wszystko jest po angielsku.

Wdrażanie strategii to ciężka praca! 


Na koniec muszę Ciebie zmartwić. Ustalając strategię dla przedsiębiorstwa nie wystarczy spotkać się raz do roku i wypowiedzieć na głos swoje marzenia i wizje. Ustalenie strategii i potem jej wdrażanie to ciężka praca, dzień po dniu weryfikacja kwartalna, roczna. To realizacja celów krótkoterminowych składających się na długoterminowe, to odhaczanie tego co się już udało, wyciąganie wniosków z tego co nie wyszło, korygowanie planu, weryfikowanie powierzonych zadań, rozliczanie inwestycji, zespołów i umiejętność elastycznego podejścia do celów w oparciu o sytuację rynkową. Na rynku są dostępne narzędzia ułatwiające weryfikację realizacji celów i strategii możesz skorzystać z podpowiedzi tutaj.

Bez strategii ani rusz...


Pamiętaj, potrzebujesz strategii nawet jeśli jesteś właścicielem jednego sklepu. Bez strategii, planu rozwoju swojego sklepu, skazujesz się na codzienną walkę o klienta - ceną. Oznacza to, że codziennie dobrowolnie oddajesz klientowi swoją marżę. Każda marża ma swoje dno, nie pozwól sobie na dokładnie do ułudy prowadzenia swojego biznesu.


Powodzenia!

Jeśli potrzebujesz pomocy w ustaleniu strategii dla swojego biznesu skontaktuj się ze mną. Chętnie pomogę napisz na: [email protected]

Pamiętaj! CanAgri - nasze wsparcie, Twój rozwój! 

Eliza Graff